محتوای با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

محتوای با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

بر هیچکس پوشیده نیست که اگر می‌خواهید کسب و کار شما در راستای بازار مدرن امروز باشد، وبسایت شما باید بلاگ داشته باشد. بلاگ یک استراتژی پرسود محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری بر آن، یک تصمیم عاقلانه است. هرگز نمی‌توان تعداد زیادی از مقالات و مطالب مختلف در این قسمت قرار داد و نام آن را بلاگ گذاشت. در حقیقت، الگوریتم گوگل بر خلاف وبسایت‌هایی است که این کار را انجام می‌دهند.  لازم است محتوای با کیفیت و اصیل تولید شود.

محتوای با کیفیت و اصیل، میتواند معرف برند شما باشد و این قدرت را دارد که کسب و کار شما را صدرنشین بازار کرده و یا آن را نابود سازد. تولید محتوای با کیفیت می‌تواند شما را در بازار پر رقابت محصولات یا خدمات، قوی جلوه دهد و بین رقبا، دوام بیاورید.

محتوای با کیفیت چیست؟

قطعا بارها و بارها این جمله را شنیده‌اید که: "محتوا پادشاه است". یک محتوای با کیفیت همیشه سبز خواهد ماند. چنین محتوایی نه تنها در زمان خود، بهترین و مفیدترین خواهد بود، بلکه کاربران پس از آن بیشتر به وبسایت مراجعه کرده و انتظار مطالب مشابه و قوی را دارند. محتوای شما باید بهترین باشد، به این معنا که برای خواننده مطلب جذابیت داشته و مخاطبین را درگیر کند. چنین محتوایی را نمی‌توان با چند کلمه موجود در ذهن نوشت! تحقیق و بررسی لازمه نوشتن یک محتوای با کیفیت است. باید تحقیق کرد و مطالب روز را در کسب و کار مربوطه مطالعه کرده و وبسایت رقبا را چک کرد. محتوا باید جدید باشد و مطالب تکراری نداشته باشد. چنین محتوایی ارزشمند محسوب شده و باعث جذب مخاطب بیشتر به وبسایت خواهد شد.

اگرچه، "کیفیت" یک کلمه اختیاری است و با توجه به خدمات، محصولات و یا حتی مخاطبین کسب و کارها، تعریف می‌شود، ولی به طور کلی، چند نکته در خصوص محتوا وجود دارد که می‌توان گفت در اکثر زمینه‌ها مشترک است.

  • نظارت کردن بر شبکه های اجتماعی

همیشه صاحبان هر کسب و کاری به دنبال بازخورد عملکرد خود در میان مشتریان هستند و این بسیار عالی است. زیرا با دانستن بازخورد، به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برند و می‌توانند سطح محصول و یا خدمات خود را افزایش دهند. یکی از راه‌های گرفتن بازخورد، نظارت کردن بر شبکه های اجتماعی است. باید حضور فعال در شبکه های اجتماعی داشت تا دید در کدام شبکه اجتماعی و در کدام صفحات اجتماعی از برند شما نام برده ‌می‌شود؟! آیا با عنوان یک محصول با کیفیت از شما نام برده می‌شود و یا یک محصول و یا خدمات بی‌کیفیت؟!

از تولید محتوای با کیفیت برای شبکه های اجتماعی خود غافل نشوید.

  • شناسایی مخاطبین

مخاطبین چیزی فراتر از اطلاعات دموگرافیکی بدون چهره هستند. شما باید هرگونه تعاملی را مورد بررسی قرار دهید تا بدانید که مخاطبین شما چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند. در این صورت است که می‌توانید نیازهای آن‌ها را شناسایی و برطرف کنید.

این کار معمولا در هر شرکت و یا کسب و کاری بر عهده مسئول خدمات و امور مشتریان می‌باشد. توجه کردن به نکات و نقطه نظرات موجود در وبسایت یا شبکه های اجتماعی، رسیدگی به شکایات و غیره، همگی بر عهده مسئول امور مشتریان است. نظرات مخاطبین منبع الهام گرفتن برای سطح ارتقا کیفیت محصول و یا خدمات به شمار می‌آید. محتوایی که باعث ایجاد سوالات عمیق در ذهن خواننده بشود، یک محتوای خوب و با کیفیت قلمداد شده که از طریق آن می‌توان سطح محصول را بالاتر برده و شانس فروش بیشتر را افزایش داد.

  • بررسی کردن رقبا

تجزیه و تحلیل رقبا و عملکرد آنان، یک نشانگر بسیار قوی برای درک روند کار و هرآنچه در آن اتفاق می‌افتد، خواهد بود. با مشاهده نیازهای مخاطبین در وبسایت رقبا، نیازهای مخاطبین خود را بهتر پیشبینی و درک خواهید کرد. یک محتوای باکیفیت به شما نگاهی کلی در خصوص هرآنچه در صنعت شما می‌گذرد، خواهد داد. اطلاعاتی را بدست خواهید آورد که سئو و استراتژی بازاریابی شما را بهبود خواهد بخشید.

می‌توانید بهترین محتواها را تحلیل کنید تا متوجه شوید یک محتوای با کیفیت چیست و تاثیر آن چگونه خواهد بود!

  • بررسی کردن کلمات کلیدی برای تولید محتوای با کیفیت

از نوشتن کلمات کلیدی طولانی، نامفهوم و عجیب و غریب در یک محتوای با کیفیت بپرهیزید. این کار نه تنها تاثیر مفیدی برای شما نخواهد داشت، حتی امکان آسیب وارد کردن به رتبه جستجوی وبسایت شما نیز وجود داشته باشد. به این معنا نیست که شما برای جستجوی کلمات کلیدی جدید تلتش نکنید. کلمات کلیدی بیانگر این هستند که مردم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند، جستجو می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. استفاده از عناوین محبوب را فراموش نکنید.

  • مورد بررسی قرار دادن عناوین

برای ایجاد یک محتوای با کیفیت و مناسب، باید عناوینی نوشت که خواننده را میخکوب کرده و آن‌ها را برای خواندن محتوا، تشویق کند. قطعا با عناوین جنجالی روبرو شده‌اید. عناوینی که شما را ترغیب می‌کنند تا صفحه مربوطه را باز کرده و متن آن را کامل بخوانید. عنوان خوب همیشه نشان دهنده یک محتوای با کیفیت نیست! ولی شرط لازم برای یک محتوای با کیفیت و جذب خواننده برای آن محتوا است. البته عنوان و یا زیر عنوان‌های محتوای شما باید شامل کلمه کلیدی باشند و این امر بسیار مهمی است.

  • بهینه سازی محتوا

کار شما با نوشتن یک محتوای با کیفیت با یک عنوان بسیار جذاب، تمام نشده است. اکنون زمان بهینه سازی متن قبل از انتشار آن می‌باشد که نیازمند دانش بهینه سازی و سئو و سئو داخلی می‌باشد. اگر نوشته شما متمرکز است، پراکندگی عبارت کلیدی در آن رعایت شده است و تمامی موارد مربوط به سئو و بهینه سازی را انجام داده‌اید، پس می‌توان گفت، متن شما کامل است. توضیحات متا، زیر عنوان‌ها به همراه کلمات کلیدی، لینک‌های داخلی و خارجی، عکس به همراه تگ Alt، دسته بندی محتواها در بلاگ، اضافه کردن  رسانه‌های بصری مانند ویدیو و اسلایدشو و غیره، همگی باعث افزایش ارزش محتوای با کیفیت شما خواهند شد.

هیج راهی برای پیشبینی میزان توجه مخاطبین شما نسبت به محتواهای شما وجود ندارد ولی فرصت مناسبی برای جلب توجه مخاطبین بر اساس یک رویکرد دانش محور خواهد بود. اگر یک روند صحیح را به طور مداوم ادامه دهید، به مرور مخاطبین شما افزایش یافته و رتبه وبسایت شما به همان ترتیب افزایش خواهد یافت. مطالب شما در بین مخاطبین محبوب خواهد شد و همین امر موجب شناخته شدن بیشتر برند شما و افزایش مشتریان خواهد شد.

  • پیگیری محتوا و زمان‌بندی صحیح در بارگذاری

تولید محتوا و بارگذاری آن باید پیوسته و منظم باشد. در چنین صورتی است که بر اساس الگوریتم‌های گوگل، یک وبسایت سئو می‌شود. دانش، ارائه و تبلیغ، عناصری هستند که موجب تولید محتوای با کیفیت خواهند شد.

  • افزایش رتبه وبسایت در گوگل از طریق محتوای با کیفیت

گوگل ماشین‌های خاصی برای اندازه‌گیری الگوریتم رتبه وبسایت‌ها دارد که در هر جستجو وجود دارند. چیزی که همه این ماشین‌ها به صورت مشترک دارند این است که آن‌ها به وبسایت‌هایی که مشارکت بیشتری در کاربران ایجاد می‌کنند، پاداش خواهند داد.

چطور می‌توان میزان مشارکت مخاطبین را در یک وبسایت اندازه‌گیری کرد؟

از طریق اندازه‌گیری میزان نرخ کلیک و زمانی که کاربران در یک صفحه سپری می‌کنند، می‌توان میزان مشارکت در یک وبسایت را اندازه‌گیری کرد. نرخ خروج برای سئو بسیار حائز اهمیت است. برای هر 3 درصد افزایش یا کاهش در میزان نرخ کلیک وبسایت، جایگاه یک وبسایت می‌تواند تنها با یک مطلب یا پست کاهش و یا افزایش یابد.

  • موفق بودن یک محتوای با کیفیت در هر کانال ارتباطی

برخی محتواها ممکن است فقط برای یک کانال ارتباطی خاص مفید باشند. ولی محتواهایی که اصطلاحا "اسب تک شاخ" نامیده می‌شوند، در هر کانال ارتباطی از وبسایت گرفته تا شبکه های اجتماعی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی، همیشه نتیجه بسیار خوبی به همراه خواهند داشت.

چنین محتواهایی به رتبه بندی خوبی در جستجوی ارگانیک دست خواهند یافت و مشارکت بالایی در میان مخاطبین ایجاد خواهند کرد. محتوایی که در یک کانال با شکست روبرو شود، در کانال‌های دیگر نیز با شکست روبرو خواهد شد. محتوای شکست خورده نیز مشارکت بالایی ایجاد نخواهد کرد.

اگر موفقیت شرکت شما برایتان اهمیت دارد، باید ایده‌های بهتری در خصوص تولید محتوای با کیفیت ارائه داده و اجرا کنید. محتوای با کیفیت می‌تواند شما را به اسطوره در زمینه کسب و کارتان تبدیل کند.

محتوای باکیفیت، سئو،