اهمیت اینستاگرام در مارکتینگ امروز

اهمیت اینستاگرام در مارکتینگ امروز

در اکتبر سال 2010 کوین سیستروم و مایک رجر پلتفرمی به نام اینستاگرام را به صورت اختصاصی برای ios طراحی و ارائه کردند. یک سال و نیم بعد، در سال 2012، نسخه اندروید آن را نیز طراحی و منتشر نمودند. اینستاگرام با هدف انتشار عکس و فیلم‌های بسیار کوتاه، به عنوان یک شبکه اجتماعی ساخته شد و متعلق به شرکت فیسبوک است.

این پلتفرم ممکن است در نظر عموم، برای به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم از لحظه‌های مختلف با دوستان و آشنایان باشد و با امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، سرگرمی بسیار مفیدی است. فیلترهای مختلف، تگ کردن دوستان، اضافه کردن موقعیت مکانی و بسیاری از امکانات دیگر باعث شده است تا این پلتفرم میلیون‌ها کاربر به خود جذب کند. بر اساس آمار گزارش شده، اینستاگرام در سال 2019 به صورت ماهیانه، حدود یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد که حدود 71% آن زیر 35 سال هستند و این رقم کمی نیست!

اینستاگرام به مرور زمان بر امکانات خود افزوده و اشکالات آن را به مرور برطرف نموده است و امروزه به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا تبدیل شده است. بسیاری از کاربران از اتفاقات روزانه خود عکس و یا فیلم گرفته و در صفحه شخصی اینستاگرام خود با دنبال کنندگانشان به اشتراک می‌گذارند. برخی دیگر از علاقه‌مندی‌های خود تصاویری منتشر می‌کنند. بعضی افراد عکس‌های خود را با دوستان به اشتراک می‌گذارند. در واقع هر کاربر در این پلتفرم، بر اساس علاقه‌مندی خود فعالیت دارد و همین باعث می‌شود اینستاگرام تا به این حد محبوب باشد.

سیستروم در کنفرانسی در سال 2012 اعلام داشت که اینستاگرام که در ابتدا نام آن Burbn بوده است، مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر، شروع اشتباهی داشته است و به مرور زمان به چیز دیگری تکامل خواهد یافت. اینستاگرام امروز با توجه به حجم عظیمی از کاربران، تبدیل به یک پلتفرم مارکتینگ بسیار بزرگ در دنیا شده است و بستر مناسبی برای تبلیغات و پیدا کردن بازار و مخاطبین هدف است. همچنین اینستاگرام شکلی تازه به تبلیغات سنتی داده است.

بازاریابی دهان به دهان، پخش کردن تراکت و نصب بیلبورد، بازاریابی ریفرال و بسیاری دیگر از انواع بازاریابی‌های سنتی به طور گسترده‌ای جای خود به روش‌های جدید داده‌اند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات، بسیار ساده و پر اهمیت است و بیش از هر گونه بازاریابی دیگری، به خود کاربر جذب کرده است.

دنیای بازاریابی و تبلیغات هیچ محدودیتی ندارد و اینترنت آن را برای همه ساده‌تر ساخته است. انتخاب پلتفرم مناسب و تعامل داشتن با مخاطبین مورد هدف، برای کسب و کارها موفقیت به همراه خواهد داشت.

دلایل قانع کننده برای تبلیغات اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام اگر برنامه‌ریزی شده باشد و دارای استراتژی باشد، می‌تواند یک راه بسیار موثر در افزایش فروش محصول و یا خدمات برای کسب و کارها باشد. با تغییراتی که اینستاگرام در الگوریتم خود ایجاد کرده است، کسب و کارها می‌توانند صفحه بیزنس داشته باشند و بر اساس امکانات اینستاگرام، آمار و ارقامی نظیر ساعات بازدید، توانایی بررسی رفتار مخاطبین صفحه، اطلاعاتی در خصوص سن، جنسیت و محدوده مکانی مخاطبان، الگوی زمانی صرف شده توسط مخاطبین در صفحه، بررسی میزان تعامل مخاطبین، بررسی میزان لایک، کامنت و غیره به تفکیک پست و دیگر آمارها را در اختیار صاحب صفحه قرار می‌دهد. از جمله فواید تبلیغات در اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیش از یک میلیارد کاربر در اینستاگرام وجود دارد و این جامعه روز به روز در حال گسترش است. تعداد کاربران محبوبیت یک پلتفرم را نشان می‌دهد.
  • تبلیغات اینستاگرام اذیت کننده نیستند و کسب و کارها میتوانند تبلیغات خود را از طریق عکس و فیلم کوتاه، به مخاطبین معرفی کنند.
  • نرخ همکاری در اینستاگرام بسیار بالاتر از هرگونه شبکه اجتماعی دیگری است.
  • خرید و فروش از طریق اینستاگرام بسیار ساده و آسان است و با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است.
  • اکثر مردم به جای استفاده از تلویزیون و رادیو، از تلفن همراهشان برای کسب اطلاعات در هر زمینه‌ای استفاده می‌کنند. درصد بالایی از افرادی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند، از شبکه های اجتماعی نیز استفاده می‌کنند.
  • در خصوص نرخ بازگشت سرمایه و هزینه، اینستاگرام نتایج رضایت بخشی برای کسب و کارها از خود بر جای گذاشته است.  اینستاگرام یک پلتفرم آنلاین و مقرون به صرفه به لحاظ هزینه و زمان برای کسب و کارها به شمار می‌رود.

اینستاگرام بستری بسیار عالی برای کسب و کارها با هر اندازه و هر تعداد مخاطب هدف است. از کسب و کارهای کوچک با تعداد کمی دنبال کننده گرفته تا کسب و کارهای بزرگ با میلیون‌ها دنبال کننده، همه می‌توانند در این پلتفرم فعالیت داشته و در صورت فعالیت هدفمند، نتایج خوبی بگیرند.

اینستاگرام اینفلوئنسر اینفلوینسر